Sunday, June 14, 2009

Kewujudan manusia

Pernahkah kamu terfikir bagaimana manusia wujud?.Kamu mungkin akan berkata, “ Setiap orang mempunyai ibu bapa”.Tetapi jawapan tersebut tidak tepat.Tambahan pula ia tidak menjelaskan kewujudan ibu bapa pertama- manusia pertama,Kamu mungkin pernah mendengar cerita-cerita tentang subjek ini disekolah atau orang-orang disekeliling kamu.Jawapan yang tepat ialah, Allah s.w.t telah menjadikan kamu.Manusia yang pertama yang wujud dimuka bumi ialah Nabi Adam a.s.

Adam a.s. adalah seperti kita, seorang manusia yang berjalan, bercakap dan menyembah Allah s.w.t. Allah telah menjadikannya diikuti dengan isterinya.Kemudian anak-anak mereka tersebar ke seluruh dunia.Jangan lupa Allah s.w.t hanya perlu mengeluarkan arahan untuk mencipta. Apabila Dia mengkhendaki sesuatu, Dia mengeluarkan arahan “ JADI “ maka jadilah.Dia mempunyai kekuasaan untuk melakukan apa sahaja.Contohnya Dia menjadikan Adam as daripada tanah.Ia mudah bagi Allah s.w.t.Bagaimapun, terdapat mereka yang menafikan kewujudan Allah.Mereka memberikan jawapan berbeza tentang kewujudan manusia. Mereka tidak mencari kebenaran.

Jika satu watak kartun berkata “ Saya terbentuk kerana dakwat tertumpah diatas kertas secara tidak sengaja.Cat juga telah tertumpah secara kebetulan dan membentuk warna.Dengan kata lain, saya tidak perlukan sesiapa pun untuk melukis gambar saya atau membentuk saya.Saya dapat wujud sendiri, secara kebetulan” , kamu tentu tidak akan menghiraukannya.Kamu mengetahui garisan sempurna,warna dan aksi-aksi kartun tidak dapat terbentuk dengan tumpahan cat secara rawak, kerana tumpahan sebotol dakwat hanya menghasilkan kotoran, ia tidak mungkin membentuk sebuah gambar yang baik. Untuk menghsilkannya, seseorang perlu memikirkannya, menciptanya dan kemudian melukisnya.

Daripada contoh ini, fikirkanlah dengan serius perkara berikut ; seseorang yang tidak mahu menerima bahawa Allah s.w.t yang telah menciptakannya juga sebenarnya berbohong sepertimana watak kartun tersebut.

No comments:

Post a Comment